torstai 22. syyskuuta 2011

Arkeniko teknologiakeskeistä?

Istun ennen nukkumaanmenoa tietokoneen äärellä ja luen viimeisimmät uutiset reader.google.com-ohjelmalla. Olen “tilannut” sinne sanomalehtien ja uutistoimistojen uutisia rss-syötteenä. Lopetin kesän alussa Helsingin Sanomien tilauksen, kannettava tietokone ja reader-ohjelma korvasivat lehden aamu-uutisten tuojana. Readerin 808 lukematonta uutista vaatii sen, että silmäilee otsikot ja surutta ohittaa turhat uutiset. Infoähkykö?

Istun ratikassa ja silmäilen Twitterin tveettejä eli viestejä henkilöiltä tai tahoilta joita seuraan Twitterin kautta. Pidän Twitterin tyylistä seurata ketä haluan. Lähetän jonkun verran mielenkiintoisia sisältöjä eteenpäin omille seuraajilleni, voisin tehdä sitä enemmän. Vähiten kirjoitan omia tveet-viestejä. Silloin kun avasin Twitter-tilini, aloin seuraamaan eri uutistoimistoja ja sanomalehtiä. Twitteriin kuuluu vastaseuraaminen eli twitterissäni oli alkuun enemmän uutistoimistoja seuraajina kuin muita. Kohtasin uutisarvoisten tveettien julkaisukynnyksen.

Nyt kesällä 2011 uusi +google tuli markkinoille ja siinä tuo iloa järjestellä ihmiset cirkeleihin, piireihin ja seurata henkiöiden päivityksiä. +googlen sisältöpostaukset vaikuttavat ammatillisemmilta verrattuna Facebookkiin. Facebookkiin on viime keväänä tullut mukavana ominaisuutena ryhmächat-toiminto. Olen muun muassa luonut salaisia, suljettuja ryhmiä, missä jäsenet samaan aikaan ryhmässä ollessaan voivat kommunikoida ryhmächatin välityksellä. Piristää arkea.

Mikä onkaan se sosiaalisen median elinympäristöni? Tiedän paljosta vähän. Tiedän useiden ohjelmistojen toiminnasta sen verran, että osaan käyttää niitä ja kertoa, mihin tarkoitukseen niitä voi hyödyntää. Mieleeni palaa parin vuoden takainen Euroopan Unionin suositus eurooppalaisen mediakansalaisen taidoista. Pohdin, etteivät tekniset mediaosaamisen taitoni vastaa EU:n suositusta, ja luulen osaavani melko paljon. Miten eurooppalaiset huolehtivat mediakasvatuksen, tekniikan käytön oppimisesta? Miten Suomessa? Miten työnantajat? minä itse?

Spotify ja Jukka Poika soi taustalla, kyllästyttyäni haen eri artistin ja jatkan kuuntelua. Kesällä fiilistelin festareita etänä. Latasin Spotifyyn esimerkiksi Provinssirockin, Flow-festivaalin tai +googlessa jaetun opiskelumusiikkia musiikkilistan. Useat festarijärjestäjät eivät olleet huomioineet Spotifyn käyttöä musiikin jakamisen välineenä ja markkinoinnin kanavana. Ilosaarirock siis olisi vaatinut matkustamista...

Silloin tällöin sähköpostiini tupsahtaa viesti Geni.com -sukupuu palvelusta. Toissa kesänä ahkeroimme läheisten kanssa sukupuumme sähköiseen muotoon. Geni lähettää viestejä päivityksistä kuten esimerkiksi uusi sukulainen on lisätty johonkin sukuhaaraamme tai jonkun syntymäpäivä lähestyy.

Jotain kuljetan mukanani paperisena ja se on kalenteri. Odotan aikaa, jolloin organisaation intranetin kalenteri, Outlook ja google-kalenteri toimivat synergisesti ristiin.

Mitä haluan oppia seuraavaksi? Olen seuraillut strategisen suunnittelun ja tulevaisuuden ennakoinnin ja joukkovoiman hyödyntämisen osalta sosiaalisen median periaatteilla toteutettuja palveluita tai välineitä. Jotta voit suunnitella tulevaisuutta sinun täytyy tietää nykyisyys - väite toteutuu. Webropol-tutkimustyökalu, doodle.com tai surveymonkey mahdollistavat paljon. Uutta on oman vastauksen peilaaminen joukkovoiman tuomaan sisältöön, ikään kuin liikkuisin pelissä väittämiä siirrellen. Tuon tyyppiseen tutkimustyövälineeseen olen tutustunut Fountain Parkin tekemissä tutkimuksissa ja tiedotustilaisuuksissa. Otavan Opisto on kumppaneineen kehitellyt vastaavanlaista iteratiivista eDelfoi tutkimustyökalua, ja pian pääsen tutustumaan sen toimintaan. Odotan innolla.

Olen koonnut sosiaalisen median työkalusta ja palveluista linkkilistaa docs.google.com-palveluun. Käytän tätä sosiaalisen median opetuksessani. Lisään sisältöä pikkuhiljaa ja olen saanut hyviä vinkkejä kollegoilta ja opiskelijoita. Tuorein päivitys oli MIMO Moving In, Moving On! -hankkeessa vinkatut projektihallinnan sosiaalisen median työkalut.

Sosiaalisen median linkkilista:
https://docs.google.com/document/d/1yy-vcEWT07m7jCzW9EoaOtVss8lIqYIkEUhO3fPJg7w/edit?hl=en_US&authkey=CM7E17EI

http://www.humak.fi

Mediavaikuttamisen parhaat eurooppalaiset käytännöt –hanke http://mediavaikuttaminen.wordpress.com
MIMO, Moving In, Moving On! Art-Based Methods to Social and Youth Work
http://mimo.turkuamk.fi

Kirjoittaja on Päivi Timonen, joka työskentelee Järjestö ja nuorisotyön yksikössä kehittäjä-lehtorina Nurmijärven kampuksella HUMAKissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti