Tammikuussa 2013 ryhmä monialaisia nuorisotyön,
koulunuorisotyön, kasvatus- ja sosiaalialan osaajia aloitti mielenkiintoisen,
uuden ja haastavan matkan kohti yhteisöllisen pedagogiikan maailmaa. Uskallamme
sanoa, että kaikesta siitä uudesta osaamisesta, ajatuksista ja käsityksistä
emme tienneet tuolloin vielä puoliakaan. Onneksemme olimme kaikki täyttäneet
”reppumme” ennakkoluulottomuudella ja uuden oppimisen innolla, sillä matka on
ollut huikea yhteisöllinen oppimiskokemus.
Koulutuksen läpileikkaavana teemana on ollut
yhteisöllisen toiminta- ja opiskelutavan omaksuminen ja ymmärtäminen. Toisena
tärkeänä tavoitteena on ollut oman ammatillisen yhteisöllisen kasvattajuuden
herättäminen. Oman ammatillisen identiteetin rakentaminen koulumaailmassa ei
ole helppo tehtävä. Silti tänä päivänä koulut ja eri oppilaitokset tarvitsevat
paljon ulkopuolista kasvatus- ja ohjausapua työhönsä.
Nuorisotyötä on tehty viime vuosien aikana niin peruskoulussa kuin
toisen asteen oppilaitoksissakin. Osa toiminnasta on tehty projektien
rahoituksella. Osa nuorisotyöntekijöistä on paikalla kokopäiväisesti, osa päivystysluonteisesti
esim. tunnin ajan viikossa tai päivässä. Näyttää kuitenkin sille, että nuorisotyö
on tullut koulumaailmaan jäädäkseen.
Yhteisöllisyys,
osallisuus, vuorovaikutustaidot ja ryhmätyöskentelyn taidot ovat olleet
polttavana keskustelun aiheena koulumaailmassa. Koulu on lapselle ja nuorelle
iso osa elämää jo pienestä saakka. Yhdessä tekemisen taidot, vuorovaikutustaidot
ja erilaisten tunteiden ilmaisemisen taidot ovat tärkeässä asemassa
kouluyhteisössä ja liittyvät olennaisesti sekä parempaan ja laadukkaampaan
oppimiseen että osallisuuden ja yhteisöllisyyden tunteeseen ja näiden tunteiden
kehittymiseen. Näitä taitoja voi ja pitää opetella läpi elämän, ja näiden
taitojen osaamisesta ja opettelemisesta on tullut yhä tärkeämpää. Niinpä
tulevaisuudessa peruskouluissa ja toiseen asteen oppilaitoksissa tullaan
tarvitsemaan yhteisöllisyyden osaajia ja ammattilaisia osana koulun
moniammatillista yhteisöä.
Yhteisöllisen pedagogiikan vahvuudet koulumaailmassa
Olemme opintojen aikana pohtineet millainen olisi ihanteellinen koulu. ”Ihannekoulussa”
sanat turvallisuus, viihtyisyys, yhteisöllisyys, osallisuus, motivoituneisuus
ja hyvä ilmapiiri olisivat totta. Kenellä jää aikaa tutustua oppilaisiin ja
luoda heihin luottamuksellinen suhde? Kuka koulussa toimii linkkinä nuorten
vapaa-aikaan? Missä voisi käsitellä rauhattomuutta, yksinäisyyttä tai
kiusaamisen synnyttämiä tunteita? Nuorisotyöntekijän työotteen ”helmi” on nuorten
kohtaamisen taito.
Aina nuorisotyöntekijöitä ei osata mieltää lasten ja nuorten
kasvattajiksi. Työn taustalla on kuitenkin aina
ollut halu ja pyrkimys kasvattaa ja ohjata nuoria yhteiskunnan arvojen mukaisesti
eteenpäin, kunnioittaa jokaista lasta ja nuorta yksilönä. Meidän keskiössämme
on myös hyväksyä erilaisuus. Nuorisotyöllä tulee olla selkeät tavoitteet ja
päämäärät.
Tulevaisuuden koulussa
Koska oletamme, että nuorisotyöntekijän rooli koulumaailmassa tulee kasvamaan, on hyvä tarkastella yhteisöllisen pedagogiikan osaajaa tulevaisuuden koulussa. Paikkana koulu on haastava. Se on vanha, ikiaikainen instituutio.
Miksi koulut sitten tarvitsevat yhteisöllisen pedagogiikan osaajia? Ryhmäytys on yksi iso ja tärkeä osa-alue, kun rakennetaan hyvää yhteishenkeä ja yhteisöllisyyttä, eli oppilaitosta, jossa kaikkien on hyvä olla. Koulu ja nuorisotyö yhdessä voivat tehdä paljon. Koulunuorisotyöntekijät ovat ryhmähengen ja ryhmäytymisen ammattilaisia. Monissa kunnissa on jo nuorisotoimen ja koulujen yhteistyössä pitämät ryhmäytymispäivät mm. uusille 7.-luokkalaisille sekä aloittaville lukiolaisille. Opettaja mukana tekemässä ja nuorisotyöntekijä ohjaajana, on todettu usein toimivaksi yhdistelmäksi, moniammatilliseksi yhteistyöksi, jota tarvitaan enemmän ja enemmän koulumaailmassa.
Opettaja on ensisijaisesti opettaja. Koulunuorisotyöntekijä on
enemmänkin kasvattaja ja ohjaaja, sekä yksilölle että ryhmälle. Tähän
kasvattamiseen, ohjaamiseen ja arvomaailmaan palasimme opinnoissa monet kerrat
ja peilasimme annettuja tehtäviä ja käytyjä keskusteluja omaan ammattitaitoomme
ja tekemisiimme. Maailma muuttuu kovaa tahtia ja sen virran mukana muuttuvat
sekä koulu ja nuoret, myös nuorisotyö. Moniammatillinen yhteistyö on tässä muutoksen
virrassa paras mahdollisuus selvitä ja auttaa nuoria löytämään paikkansa
yhteiskunnassa.
Opittua ja koettua
Erikoitumisopinnoissamme palasimme kaikki juurillemme, eli yhteisöllisen
pedagogiikan yhteen perustehtävistä, nuoren kohtaamiseen. Nuoret tarvitsevat
aikuista ja aikuisen mallia. Monilta se puuttuu samoin kuin luotettava aikuinen
jolle puhua ja joka välittää. Koulun arjessa mukana oleva nuorisotyöntekijä voi
olla helpommin lähestyttävä kuin opettaja, rooli on erilainen. Opettajan
auktoriteetti tulee osittain instituution rakentamana. Yhteisöllisen
kasvattajan auktoriteetti rakentuu luottamukseen, mutta myös vapaaehtoisuuteen,
osittain myös tasavertaisuuteen nuoren kanssa. Sen päälle on helppo luoda arkea,
mikä helpottaa ja tukee nuoren koulunkäyntiä.
Outi Hakunti
Tomi Nevanperä
Satu Sirén
Tomi Nevanperä
Satu Sirén
Kirjoittajat
opiskelevat Nuorisotyö koulussa – Yhteisöllisen pedagogiikan
erikoistumisopintoja Humakissa Jyväskylässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti