Ensimmäistä kertaa järjestetty MS Soste –risteily kokosi yhteen sosiaali- ja terveysalojen järjestöjä sekä sidosryhmiä 8-9. lokakuuta Baltic Queenillä. Hyvinvointia ja järjestöjä koskevat monipuoliset koulutukset sekä hitunen viihdettä takasivat monipuolisen ja mielenkiintoisen kattauksen, joka tarjosi varmasti jokaiselle osallistujalle jotakin.
Yhteisöpedagogi
-opiskelijoiden Soste-tiimi aloitti risteilytehtävien suunnittelun jo syksyn
alussa. Sosten taholta toivottiin
vauhdikkaalta ja pätevältä opiskelijatiimiltämme pajamuotoista toimintaa
sessioiden väliajoille sekä mahdollisia organisointia avustavia tehtäviä.
Koulun puolesta toivomuksena oli koulutuksen esittelyä Humakin ständillä ja
sessiossa sekä pienimuotoisia suunnittelutehtäviä koskien ständin visuaalista
ilmettä. Omalta osaltamme halusimme verkostoitua ja ehtiä järjestämämme
toiminnan lisäksi mahdollisimman moneen sessioon.
Suunnittelutyö
tapahtui sähköpostitse Humakin opiskelija- ja opettajatiimin sekä Kiril
Häyrysen välillä. Face to face -tapaamisia järjestettiin tarpeen vaatiessa.
Opiskelijatiimimme kokoontui suunnittelun puitteissa useita kertoja ja Facebookin
MS/SOSTE -ryhmässä kommentoitiin tiuhaan tahtiin. Melko pian oli selvillä, että
meillä oli hyvin yhteen toimiva opiskelijaedustus: jokaisen erilaiset tiedot,
taidot ja kyvyt täydensivät toisiaan ja sopivat mutkattomasti yhteen.
Pop up
-pajoja kehiteltiin kolme, joista lopulta hauska Tähtää Humakiin –
pallonheittokilpailu toteutettiin risteilyllä useaan otteeseen. Humakin
innovatiivisuutta korostimme itse tehdyillä Humak -karkkikaulakoruilla sekä pop
upeissa käyttämillämme hurjasti huomiota keränneillä Humak-liiveillä. Kuten
aina heittäydyimme täysillä, hyödynsimme verkostoitumistilaisuudet ja pidimme
hauskaa.
Verkostojohtamisen
sessiossa Humakin kehittämislähtöinen strategia otettiin kiinnostuneesti
vastaan. Esille nostettiin myös sosiaalisen median ja pilvipalveluiden tuomat mahdollisuudet verkostojen
ylläpitäjänä ja viestinnän mahdollistajana.
Verkostotyöskentelyyn liittyy parhaimmillaan sallivuus, kollektiivinen
flow, yhteinen energiakenttä sekä keksimisen ja luomisen ilo.
World cafe -tekniikalla rakennettu sessio mahdollisti vapaan ajatusten ja kokemusten vaihdon eri ihmisten kanssa kolmessa 15 minuutin mittaisessa tuokiossa. Kussakin pöydässä istui eri ammattikuntien edustajia, joten kokemukset verkostojohtamisesta olivat hyvin erilaisia.
World cafe -tekniikalla rakennettu sessio mahdollisti vapaan ajatusten ja kokemusten vaihdon eri ihmisten kanssa kolmessa 15 minuutin mittaisessa tuokiossa. Kussakin pöydässä istui eri ammattikuntien edustajia, joten kokemukset verkostojohtamisesta olivat hyvin erilaisia.
Toiminnallisen
ja hauskan Tähtää Humakiin –heittoskaban ohjaaminen, koulutusinfon jakaminen
näyttelypisteellä sekä Humakin sessiossa ja esittelytilaisuudessa, osallistuminen ja sessioiden kuuntelu
tarjosivat meille opiskelijoille erilaisen ja mahtavan oppimiskokemuksen.
Meille jaetut ja itse suunnittelemamme monipuoliset tehtävät risteilyllä
kertovat tarinaa meistä yhteisöpedagogeista. Uskon, että sessioissa antamamme
viesti oli selvä: Kouluttaudumme verkosto -toimijoiksi, jaamme tietoa ja
hyödynnämme sosiaalisia taitoja ja innovatiivista innostunutta lähestymistapaa
johon myös koulutusohjelmamme meitä valmentaa. Emme lukkiudu yhteen vaihtoehtoon
vaan olemme valmiita luomaan uusia yhteistyön väyliä.
Teksti:
Hanna Seppänen, Pinja Saarenkoski
Kuvat:
Hanna Seppänen, Pinja Saarenkoski, Tarja Nyman
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti