perjantai 31. lokakuuta 2014

Opintoretkellä Eestissä Viljandissa 23.-25.10.2014.



Humakin Jyväskylän TKI:n erikoistumisopiskelijat ja opettajat Johanna Kuivakangas ja Pauliina Lahtinen, muutama Viljandin lukiolainen sekä Urmo Reitav Viljandin lukiossa.

”Environment, where you can learn yourself”


Näin Urmo Reitav, Tallinnan yliopiston nuorisotyön koulutusjohtaja, luonnehti 500 oppilaan Viljandin lukiota, joka avasi uudistetut ovet vuonna 2012.

Millä sanoin luonnehtisin koulua?
Moderni, oppilasmyönteinen, ekologinen, ystävällinen. Ylistävät adjektiivit eivät taida kuitenkaan riittää kertomaan miten hieno ja mieleenpainuva kyseinen koulu on. Vastaavaa ei ole Suomessa vielä nähty. Kaikki ovet ovat auki kaikille. Opettajat, kuraattorit, koulunuorisotyöntekijät ja oppilaat syövät yhdessä, käyttävät samoja vessoja ja makailevat samoilla säkkituoleilla. Luit oikein: makailevat säkkituoleilla. Siellä täällä koulua on tyynyjä, säkkituoleja ja pehmusteita joiden päällä voi opiskella tai keskustella ja makoilla välitunneilla. Mukavaa. Opettajien- ja rehtorinhuoneen ovet ovat aina avoinna kaikille oppilaille ja huoneiden seinät ovat lasisia, kuten suuressa osassa luokkahuoneitakin. Avointa. Oppilaiden ja koulun työntekijöiden hyvinvointiin panostetaan paljon. Kaikki ovat kliseisesti yhtä isoa perhettä. Iloista.

Viljandin lukion sisäänkäynnin väriläiskät.

Opettajainhuoneen sääntö numero yksi: oppilaita ei kritisoida kollegalle. Peukutan. Positiivista. Ilmapiiri koulussa on oppilaiden kertoman mukaan loistava. Oppilaat ovat mukana kaikissa koulun projekteissa ja suunnittelussa. Opiskelua ja oppimista tapahtuu myös yli koulun rajojen, mm. Tarton ja Tallinnan yliopistojen, järjestöjen ja muiden yhteistyötahojen kanssa. Yhteisöllistä.

Kaikki on automatisoitua ja tieto- ja viestintätekniikkaan on satsattu paljon. Tietokoneita on siellä täällä ja ne ovat oppilaiden vapaassa käytössä ja luokat ovat viimeisen päälle teknisiä. Nettiyhteys on kaikkialla. Opetusta voi tarvittaessa seurata reaaliajassa netin välityksellä kotoakin käsin. Oppimista on joka puolella, myös opettajien oppimiseen ja koulutukseen panostetaan. Ajankäyttö koulussa on joustavaa, kellot eivät täällä soi välitunnin merkiksi.

Opiskelurytmi kulkee seitsemän viikon periodeissa: viisi viikkoa opiskelua, koeviikko ja lomaviikko. Kokeet voi tarvittaessa suorittaa näyttönä tai esim. taideteoksena. Urmo Reitavin mukaan tärkeintä ei ole lopputulos, vaan siihen johtava projekti, kuinka tehdä asioita. Aktiivinen oppiminen on tärkeää.

Teamwork is everything. Muutos yhteisen oppimisen oppimisympäristöön ei ole ollut helppo. Muutosvastaisuutta oli alussa Viljandissa paljonkin mm. koulun modernin ulkonäön takia, mutta nyt eestiläiset arvostavat Viljandissa sijaitsevaa valtion koulua paljon. Niin mekin. Onko tämä tulevaisuuden koulumalli? Toivottavasti.


Tutustu kouluun tarkemmin: http://www.viljandigymnaasium.edu.ee/kodu/
 
Monipuolisessa käytössä olevat pyramidiportaat: oleskeluun, oppitunneilla ja tarina kertoo, että jopa rehtori käy pyramidin huipulla ottamassa päiväunet. ”You learn, step by step.”
Teksti ja kuvat: 
Kati Kanninen
Erikoistumiskoulutuksen opiskelija

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti