keskiviikko 9. marraskuuta 2011

Nuorisotiedottajan arki: viestintää, tiedottamista, salapoliisityötä vai jotain ihan muuta?

Selaan almanakkaa ja sieltä singahtelee silmiini lukuisa joukko erinäisiä merkintöjä. DL, tiedote, ykkönen, tiedotuslehti, viestintätiimi, viestinnän suunnittelu, juttuaiheet, haastattelu, sovi kuvaus, vedostarkistus, päivitä netti, Aatu, intranet, uusi asiakaspalvelu, USO, koulu ja nuorisotyö, messut, nuva, nuorisotilat, bänditilat, NuortenLaturi, Painovirhe, Avartti, valokuvat, Aaltoja -lehti, viikkotiedote, jory, tapahtumaryhmä, kysy -palsta…

Viestintä punaisena lankana

Nuorisotiedottajan työni Jyväskylän kaupungin nuorisopalveluissa voi näyttää sillisalaatilta, koska viestintä liittyy lähes kaikkiin asioihin. On työssäni kuitenkin järki ja punainen lanka.

Kulunut työviikko toi tullessaan pienen työsuman, koska takana on parin viikon poissaolo. Mutta asia ja palaveri kerrallaan kaikesta selvitään. Maanantai käynnistyi sähköpostisuman purkamisella ja täyttyi palavereista. Jyväskeskuksen Nuorten tila –palaverissa suunnittelimme muiden asioiden lisäksi myös tiedottamista. Sovimme, että JK:n viikoittaiset toiminnat päivitetään edelleen nettisivuille, facebookia hyödynnetään ja varsinaisen tiedotteen teemme loppukuusta. Tiedotteessa vedetään hiukan yhteen mennyttä ja kerrotaan tulevista toiminnoista – mikäli tila on vielä käytössämme.

Vuoropuhelua ja kirjoittamista

Nuorisopalvelujen laajennetun johtoryhmän kokouksessa muistutan vuoden viimeisen Jyväskylän kaupungin tiedotuslehden parin viikon päässä olevasta DL-päivästä. Kerron, että nuoret -sivun A-jutun aihe on koulun ja nuorisotyön yhteistyö ja B-jutun uusi nuorisovaltuusto. Tiedotuslehden työprosessi on varsin pitkä, sillä juttutoiveet esimerkiksi joulukuussa ilmestyvää lehteä varten on esitetty toimituskunnalle jo kolme viikkoa sitten. Juttujen varsinaista työstämistä en ole vielä aloittanut, mutta esimerkkitapaukset, joista kirjoitan, ovat selvillä. Seuraavana on vuorossa haastattelujen sopiminen ja haastattelut, kuvittamisen ideointi ja kuvauksista sopiminen kuvaajan ja kuvattavien kanssa ja sitten vasta kirjoitellaan.

Nuorten ääni kuuluu myös viestinnässä

Alkuviikon työlistalla on menovinkin ja mediatiedotteen laatiminen nuorten tuottamasta Young Fashion -muotinäytöksestä. Menovinkki on nopeasti työstetty ja lähetetty eikä tiedotteenkaan työstämistä onneksi tarvinnut aloittaa nollasta. Olimme jo suunnitelleet ja ideoineet tapahtuman ja toiminnan viestintää aiemmin nuorten valmentamisesta ja ohjaamisesta vastaavan Sannan ja nuorten ryhmässä mukana olevan Jannan kanssa aiemmin. Janna olikin kirjoittanut faktapaketin ja haastatellut muutamia mukana olevia nuoria.

Nuorten toimintaryhmästä on myös ollut jo aiemmin juttua sekä kaupungin tiedotuslehdessä että ykkösuutisessa. Aiempia materiaaleja hyödyntäen tiedotteen muokkaaminen käy sujuvasti. Vielä puhelinsoitto ja pieni kommentti kauppakeskusjohtaja Akilta ja nuorisojohtaja Kolulta tiedotteeseen sekä varmistus että Sanna ja Aki ovat puhelimella tavoitettavissa. On tärkeää, että tiedotteissa on lisätietojen antajat yhteystietoineen, että he ovat myös oikeasti tavoitettavissa, ja että lisätietojen antajat ovat asian kannalta oikeat henkilöt.

Koska nuorisopalvelujen toiminnan punaisena lankana kulkee nuorten osallisuus, kulkee se myös viestinnässä. Tällä kertaa nuorten ryhmän edustaja ei ole lisätietojen antajana medialle, mutta tiedotteessa kuuluu nuorten ääni ja asioita sanotaan nuorten äänellä. Mikäli mediaa saapuu itse Young Fashion -tapahtumaan, nuoret ovat siellä haastateltavina.

Mediatiedote on valmiina lähtöön otsikolla: Nuorten tuottama Young Fashion -muotinäytös sädehtii Jyväskylässä. Tiedote lähtee meiltä sähköpostilla laajalla jakelulla kaupungin yhteisiä medialistoja hyödyntäen. Kaikki mediatiedotteet laitetaan myös kaupungin nettisivujen uutisvirtaan sekä tietysti jo ennen medialle lähettämistä sähköpostilla asianomaisille ja asianosaisille henkilöille sekä kaupungin viestintävastaaville.

Mediaa lähestytään aktiivisesti

Nuorisopalvelut lähestyy mediaa aktiivisesti ja näkyy ja kuuluu varsin mukavasti niin paikallisessa kuin maakunnallisessa mediassa. Kuluvalta vuodelta ei ole tilastollista tietoa muuta kuin lähteneiden mediatiedotteiden osalta. Tähän mennessä olemme lähestyneet mediaa 80 tiedotteella eli keskimäärin viikossa meiltä lähtee kaksi-kolme tiedotetta.

Tehdessäni opinnäytetyötä yhteisöpedagogin ylempään tutkintoon liittyen, tutkin kunnallisen nuorisotyön mediajulkisuutta. Tarkastelin työssäni muun muassa lähteneiden mediatiedotteiden määrää ja läpimeno-osuutta mediassa. Tutkimusajankohtana (4 kk) nuorisopalvelut lähestyi mediaa 34 tiedotteella, joiden läpimeno-osuus pelkästään sanomalehti Keskisuomalaisessa oli 68 %. Näppituntumalla voisi arvioida että valtaosa tiedotteista pääsee julkisuuteen tavalla tai toisella. Saas nähdä miten käy Young Fashion -tapahtuman osalta.

Asiaa tuntevat tiedonlähteinä

Ensi viikolla on meidän vuoro saada uutisemme kaupungin nettisivujen ykkösuutisen paikalle. Uutisen aiheena on Nuorten vaikuttamisviikko. Kokoan jutun kirjoittamista varten aineistoa. Osan materiaalista saan osallisuuskoordinaattori Eevalta, osan kyselen sähköpostilla toimintaa viikolla järjestäviltä, haastattelen aiheesta myös Jyväskylän nuorisovaltuuston puheenjohtaja Santeria, joka on sopivasti käymässä toimistollamme. Kun aineisto on kasassa, kirjoittaminen itsessään käy varsin nopeasti. Ennen jutun julkaisua jutuissa haastattelemani ihmiset saavat tekstit katsottavakseen. Näin toimin aina myös tiedotteiden osalta.

Juttuun sopivia kuvia etsiessäni selaan kuvapankkiamme, tyhjennän kaksi kameraa ja kollaan vielä omaa kuva-arkistoa. Valokuva-asiat ovat meillä vielä lapsen kengissä. Julkaistavaksi ja käytettäväksi soveltuvia, toimintamme sisällöistä kertovia kuvia - joissa on myös kuvausluvat kunnossa - meillä on liian vähän. Mutta uskon, että tähänkin asiaan saadaan jossain vaiheessa parannusta.

Viikkoon on kuulunut myös muun muassa toimintamme esittelyä Hyvin voidaan –seminaarin ”messu-osiossa”, My Way -messujen Jyväskylän osastoon liittyvien asioiden hoitamista, uuden asiakaspalvelumallin kansalaisraadin suunnittelua, nuorisopalvelujen sisäisen viikkotiedotteen kokoamista ja lähettämistä, sähköpostitiedotteiden välittämistä, suunnittelua kollegojen kanssa, kollegojen konsultointia, nettisivujen päivittämistä, seuraavan viikon palavereihin liittyvää pohdiskelua, blogin kirjoittamista…

Suunnitelmat ohjenuorana, ihmiset elintärkeitä

Kaupungin viestinnän linjaukset toimivat yleisinä ohjeina myös nuorisopalvelujen viestinnässä. Arjen viestintä pohjautuu toiminnan strategioihin, linjauksiin ja suunnitelmiin ja toiminnan vuosikello rytmittää viestintää hyvin pitkälti. Käytännössä tiedottamisen aiheet ja aikataulut nousevat pääasiallisesti toimintasuunnitelmasta. Mutta totuuden nimissä on sanottava, että toisinaan on tehtävä myös salapoliisityötä ja luettava asioita työkavereiden puheiden rivien välistä ja tarttuva sivulauseessa ohimennen mainittuun sanaan. Tiedote- ja juttuvinkkiä ja näkökulmia on metsästettävä korvat pitkällä.

Onneksi työni tukena toimii nuorisopalvelujen viestintätiimi, jossa me yhdessä suunnittelemme nuorisopalvelujen viestintää ja jossa nuorisonohjaajat ”ilmiantavat” mielenkiintoisia ajankohtaisia asioita ja näkökulmia. Merkittävä arjen tukiverkosto viestijän työlleni oman organisaation ihmisten lisäksi on kaupungin viestintävastaavat.

En tiedä onko kulunut viikko ihan se tyypillisin työviikko, ja onko sellaista olemassakaan - työntäyteinen ja mielenkiintoinen kuitenkin. Tänään suuntaan vielä kulkuni Jyväskeskukseen Young Fashion -muotinäytökseen katsomaan sädehtiviä nuoria kulisseissa ja lavalla kameran linssin läpi. Työn suola on ehdottomasti nuorten kohtaaminen ja heidän kanssaan toimiminen.

Kirjoittaja Tuija Ijäs tekee työtään Jyväskylän kaupungin nuorisopalveluissa nuorisotiedottajana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti