maanantai 17. joulukuuta 2012

Opettaja opiskelijana

Miksi opiskelen? Opiskeluintoni selittyy ainakin uteliaisuutena elämälle. Uuden oppimisessa on oma, erityinen viehätyksensä. Opiskellessa saa haastaa itsensä. Siinä tutustuu uusiin ihmisiin. Yhteisöllisen oppimisen riemuna ovat mm. vertaispalaute, muiden ajattelun ja näkökulmien myötä rikastuva pohdinta ja oivallukset sekä ristiriitojakaan kaihtamaton argumentoiva keskustelu. Opiskelen saadakseni palautetta. Ammatillinen kehittyminen motivoi minua myös.
 
Opiskelijan arkea syyslukukaudelta 2012.
Opettajalle tuoreet opiskelijakokemukset ovat iloksi ja hyödyksi monella tapaa. Tunnistan paremmin opiskelijoiden tuskaa esimerkiksi riittämättömän tai epäselvän ohjeistuksen äärellä – ja toivon mukaan osaan nyt itsekin ohjeistaa tehtävät paremmin ja selkeämmin. Tiedän, miten ärsyttävältä ja turhauttavalta voi tuntua, jos teknisesti jokin mättää verkkokurssilla tai oppilaitoksen intrassa. Useammalla verkkokurssilla opiskelleena olen saanut ideoita omien verkkokurssien toteuttamiseen, ohjaamiseen sekä oppimistehtävien erilaisiin toteutuksiin. Uusia opetusmenetelmiä olen myös oppinut.

Työn, opintojen ja muun elämän yhteensovittamisen haasteet sekä omasta jaksamisesta huolehtiminen ovat tuttuja. Kunnianhimon ja käytettävissä olevien resurssien välistä ristiriitaa olen saanut usein pähkäillä. Vuodet ovat opettaneet, että voi tehdä parhaansa sen hetken käytettävissä olevien resurssien mukaan – aina ei veny antamaan itsestään 100 prosenttia, vaikka kuinka sitä halajaisi.

Tällä erää opiskelen kirjoittamisen perusopintoja Snellmann-kesäyliopistossa Jyväskylän yliopiston tutkintovaatimusten mukaisesti. Aiemmin olen opiskellut mm. verkkopedagogiikkaa, voimauttavan valokuvan menetelmäohjaajaksi sekä narratiivisia menetelmiä.

Uskon ihmisen kykyyn oppia, läpi elämän. Opiskelu kantaa ja kannattaa.

Erja Anttonen, lehtori (järjestötyö), Humakin Joensuun kampus (1.8.2013 alkaen Humakin Kuopion kampus)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti