keskiviikko 19. joulukuuta 2012

Paneelikeskustelut ja Stepa vaikuttivat Tee Something – seminaarissa


Humanistisen ammattikorkeakoulun ensimmäisenvuoden yhteisöpedagogiopiskelijat järjestivät tiistaina 27.11. Tee Something - seminaarin Äänekosken kampuksella. Seminaari on osa Tee Something- hanketta. Hankkeen tavoitteena on yhteiskunnallisen aktiivisuuden sekä nuorten osallisuuden lisääminen sekä tukeminen. Seminaarin polkaisi käyntiin Rokkibreikki ja iltapäivää rytmitti räppäri Stepa. Seminaarin juonsivat HUMAKin yhteisöpedagogiopiskelijat Lari Lesojeff sekä Jonna Ahlgren.

Opintotuesta – yksi ylitys ei haittaa

Seminaarin ensimmäisen puheenvuoron piti Kati Savela KELAsta. Savelan esityksen aikana käsiteltiin opinto- sekä työllistymistukea ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Savela kertoi opintotuen myöntämisen edellytyksistä, KELAn verkkopalveluista, opintotuen määrästä sekä tulorajoista. Kysymyksiä heräsi etenkin tulorajaan liittyen eli siitä, kuinka paljon opintotuen ohella voi työstä saada tuloja ilman, että ne vaikuttavat opintotuen määrään. Savela kommentoi, ettei yksi tulorajan ylitys vuoden sisällä haittaa, sillä opintotuen tarve arvioidaan koko vuoden tuloihin nähden.


Rokkibreikki esiintyi Tee Something –seminaarissa Äänekoskella.
 Kuva: Sofia Sormunen.

Syrjäytyminen ja työttömyys – Paneelikeskustelu

Tee Something- seminaarin ensimmäinen paneelikeskustelu ”syrjäytyminen ja työttömyys” innosti yleisön osallistumaan. Paneelissa keskusteltiin koulujen keskeyttämisestä, alkoholista sekä rikollisuudesta, mutta myös ’kilttien tyttöjen’ heikosti kehittyneistä opiskelutaidoista ja sukupuolten tasa-arvosta syrjäytymis-tilastoissa. Panelistit nostivat esiin myös aikuisten syrjäytymisen: esimerkiksi sairastumisen vuoksi työelämästä poisjäämisen sekä siitä syntyvän kierteen. Vaikka paneelin aihe oli synkeä, keskustelu herätti kiinnostusta aiheeseen sekä toivoa siitä, että asiat voivat muuttua.

Nuorten osallisuus yhteiskunnassa - Paneelikeskustelu


Mitä on vaikuttaminen? - oli paneelissa ensimmäisten kysymysten joukossa. Vaikuttamisen nähtiin olevan ruohonjuuritasolta nousevaa, esimerkiksi oppilaskunnassa vaikuttamista sekä äänestämistä, oman mielipiteen esille tuomista sekä omassa ympäristössä vaikuttamista.
Workshopit antoivat tilaa myös luovuudelle. Kuva: Sofia Sormunen

Paneelissa keskusteltiin myös nuorten vaikutusmahdollisuuksien parantumisesta. Esimerkiksi oppilaskunnat antavat lausuntoja nuorten toiveista heitä koskevissa asioissa. Myös yleisöstä otettiin kantaa keskusteluun ja tuotiin esiin taiteen eri muotojen vaikutusvoima, esimerkiksi vaiettujen aiheiden esille tuominen omissa sanoituksissa. Keskustelussa nousi esiin myös vapaamuotoisempi vaikuttaminen: mielenosoituksiin osallistuminen sekä järjestötoiminta.

Nuoret eivät välttämättä uskalla sanoa omia mielipiteitään tai tiedä miten asioihin voisi vaikuttaa. Paneelissa nousi useasti esiin aikuisten vastuu nuorten osallisuuden mahdollistajana sekä tsemppaajana: nuorille on tärkeä antaa kokemuksia siitä, että heidän ajatuksillaan on väliä.

Katso myös:
 Teksti: Jenni Haapamäki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti