Kaksi Humakin
Tornion kampuksen opiskelijaa Trista
Ramberg ja Maisa Ahvonen
raportoivat kokemuksistaan kansainvälisellä Nordplus-intensiivikurssilla. Kuvat
on ottanut kolmas Tornion kampuksen opiskelija Helena Palenius.
Kansainvälisiin opintoihin suuntautuville opiskelijoille tarkoitettu
kokemukselliseen oppimiseen perustuva monikulttuurinen intensiivikurssi oli Pohjoismaisen
Nordplus Korkeakoulutus –ohjelman tukemaa koulutusta.
Kurssin sisältö oli erittäin
käytännönläheinen ja piti sisällään enimmäkseen seikkailu- ja
luontokasvatuksenmenetelmiä.
Intensiivikurssi kesti viikon ja se pidettiin Torniossa toukokuussa 2014.
Saimme mahdollisuuden haastatella kahta Humakin opiskelijaa Tornion
kampukselta, jotka olivat mukana ohjaamassa intensiivikurssia.
Yhteisöpedagogiopiskelijat
Marko Pesonen ja Miro Kukkonen ovat
opinnoissaan suuntautuneet seikkailukasvatukseen ja kansainvälisyyteen. Pesonen ja Kukkonen kuulivat Nordplus
intensiivikurssista lehtoriltaan Eeva
Mäkelältä, joka toimi tämän vuoden Nordplus-koordinaattorina. ”Meidän
koulumme on hyvin aktiivinen kansanvälisissä suhteissa seikkailukasvatuksen
saralla, joten koulumme opiskelijoilla on hyvät mahdollisuudet päästä mukaan
erinäisiin toimintoihin ja projekteihin” kertoo Kukkonen.
Kaikki
kurssin osallistujat olivat Pohjoismaista; Suomesta, Ruotsista, Tanskasta ja
Islannista; yhteensä viidestä eri korkeakoulusta. Mukana oli parikymmentä
opiskelijaa sekä kolme opettajaa.
Kurssin tavoitteena
oli työskennellä tehokkaasti monikulttuurisessa ryhmässä ja saada kokemuksia
seikkailu - ja luontokasvatuksesta. Opiskelijoiden tulisi ymmärtää
seikkailukasvatuksen tavoitteet sekä reflektoinnin merkitys. Kurssin aikana
opiskelijoille pitäisi avautua miten toiminnalla edesautetaan kestävää
kehitystä. Henkilökohtaisina tavoitteina Kukkonen ja Pesonen pitivät ohjaamisen
kehittymistä kansainvälisessä ympäristössä.
Kestävä kehitys seikkailu- ja
luontokasvatuksessa
Kukkonen
kertoo seuraavasti vastuutehtävistä ”Alkuun meidän tehtävämme oli
vastaanottaa vieraat opiskelijat ja esiteillä heille kampuksen alue.
Valmistelimme myös "icebreaker" leikkejä kurssin ensimmäiselle
päivälle. Meille oli myös jaettu erilaisia vastuutehtäviä kurssin ajalle.
Ryhmien sisällä meidän oli myös tarkoitus tuoda esille kestävää kehitystä
seikkailu- ja luontokasvatus toiminnassa Suomen olosuhteissa. Esimerkiksi miten
luonnossa liikutaan, mitä Suomen luonnosta löytyy ja miten erilaisia
luonnonmateriaaleja käytetään hyväksi, mitä luonnosta voi syödä jne.” Pesonen
vielä lisää, että osa opiskelijoista suunnitteli vaelluksen, tekivät
riskianalyysin sekä turvallisuussuunnitelman.
Pesonen
kertoo lyhyesti intensiivikurssin toteutuksesta ”Tutustuimme
muiden maiden nuorisotyöhön ja siihen miten heidän kotimaissaan hyödynnetään
seikkailukasvatusta. Harjoittelimme seikkailukasvatuksen pehmeitä ja kovia
taitoja. Kävimme lyhyen vaelluksen, kävimme kiipeilemässä, vedimme toisillemme
ryhmäyttämis- ja icebreaker-pelejä.
Yhtenä päivänä keräsimme lähimaastosta
erilaisia luontoon kuulumattomia roskia ja vastaavaa tavaraa ja kokosimme
niistä roska taideteoksen. Joka päivä käsittelimme myös tehtyjä
aktiviteetteja reflektoinnin muodossa. Islantilaiset vetivät meille myös oman iltapäivänsä missä
tutustuimme heidän kulttuuriin ja maahan erilaisten leikkien muodossa.”
Kurssi opetti ohjaamista
ja kansainvälisessä ryhmässä toimimista
Kukkonen
pitää kurssin tavoitteiden onnistuneen: ”Nordplussasta jäi paljon käteen.
Ennen kaikkea sain työkaluja ohjaajuuteen. Opin paljon itsestäni ohjaajatasolla
sekä ryhmän jäsenenä. Pääsin työskentelemään erilaisten ihmisten ja kulttuurien
kanssa. Ymmärrän monikulttuurisuuden merkityksen ja osaan käyttää sitä
hyödykseni. Sain myös paljon uusia metodeja laukkuuni, kuten leikkejä ja
harjoitteita. Varmasti yksi tärkein asia tämäntyyppisissä kursseissa on aina
uudet ja unohtumattomat kokemukset, sekä ihmiset joihin sai tutustua.”
Nordplus
on hyvä esimerkki siitä, miten taitojaan pääsee toteuttamaan käytännössä.
Opiskelijat pitivät tärkeänä maiden ja ihmisten välistä verkostoitumista. Se
helpottaa liikkuvuutta maiden välillä, sekä kannustaa näkemään maailmaa.
Kukkonen kommentoi: ”Tällaisilla kursseilla oppii viikossa enemmän kuin
koulun penkillä kuukaudessa.” Myös Pesosen mielestä toiminnalliset ja
monikulttuuriset työryhmät ovat parhaita ja monimuotoisimpia
oppimisympäristöjä.
Mahdollisuus johon
kannattaa tarttua!
Pesonen
ja Kukkonen pitivät kurssin toteutusta onnistuneena. Myös muilta kurssilla
olleilta saatu palaute oli hyvää. ”Nordplus oli kokemuksena erittäin
positiivinen. Aikaisemmat kokemukseni ovat lähinnä Youth In Action projekteista
ja CIMO:n järjestämistä projekteista, joten oli mukava nähdä myös muiden
tahojen toimintaa.” Pesonen kertoo. Myös Kukkoselle jäi hyvä kokemus
Nordplussasta: ”Toivon, että kansainvälinen toiminta jatkuu aktiivisena
osana Humakin opintoja, vaikka Tornion kampus lakkautetaankin. Mikäli kohdallesi
tulee mahdollisuus osallistua Nordplussaan tai muuhun vastaavanlaiseen
toimintaan suosittelen sitä suuresti, sillä vastaavaa mahdollisuutta ei
välttämättä myöhemmin enää tule!”
Teksti: Trista Ramberg ja Maisa
Ahvonen
Kuvat: Helena Palenius.