torstai 27. lokakuuta 2011

Opinnäytetyö, josta tuli kirja

Olimme jo useita vuosia yhdessä pitkäaikaisen kouluttajaparini kanssa ideoineet kirjaa turvallisen luokan rakentumisesta. Olimme kouluttaneet niin yhdessä kuin kumpikin tahoillamme kouluttajia ja opettajia ja erityisesti opettajat olivat viestineet tarpeesta parantaa ryhmätoiminta- ja vuorovaikutustaitojaan.

Kun aloitin ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon tekemisen, oli alusta asti selvää, että tämä voisi olla myös opinnäytetyön aihe. Oli helppo motivoitua aiheesta, joka oli hautunut mielessä vuosia ja jonka koin tärkeäksi. Koin myös tärkeänä, että en kirjoita vain arvioijien luettavaksi, vaan työni oli mahdollista levitä laajemmalle lukijajoukolle.

Opinnäytetyöni oli toiminnallinen ja koostui kahdesta osasta: kirjan käsikirjoituksesta ja raportissa, jossa kerrotaan miten kirjan käsikirjoitus tehtiin. Kirjoitin käsikirjoituksen yhdessä Tiina Honkosen kanssa. Raportti sen sijaan oli omaa pohdintaani ja reflektiotani ison kirjoitusprosessin vaiheista – niin flowsta kuin jumituksen ajoistakin. Kun käsikirjoitusta teki yhdessä toisen ihmisen kanssa, aina jompikumpi oli innostunut ja sai innostuksen tarttumaan.

Rakenna hyvä luokkahenki – ideoita uusiksi tavoiksi tehdä työtä

Opinnäytetyöni vie nuorisoalan toimijoille tuttuja ajatuksia ja toimintatapoja koulun arkeen ja opettajien työkaluiksi. Ajatuksena on, että opettajalle tuodaan helpotusta jokapäiväiseen työhön. Kirjan ideat ja mallit eivät ole projekteja, vaan tapa tehdä työtä. Kirjan keskiössä on myös yhteistyö esimerkiksi kodin ja koulun sekä nuorisotyön ja koulun välillä.

Olimme alusta asti tekemässä nimenomaan kirjaa. Halusimme saada ajatuksemme leviämään mahdollisimman laajalle. Meillä ei kuitenkaan ollut kirjalle kustantajaa tiedossa. Kustantajan löysimme vasta valmistumistani edeltävällä viikolla ja niinpä kirja ilmestyikin lähes vuoden valmistumiseni jälkeen tämän vuoden huhti-toukokuun vaihteessa. PS-Kustannus oli kirjan teemaan sopiva kustantaja, joka myös markkinoi kirjaamme aktiivisesti opettajille. Rakenna hyvä luokkahenki -kirjamme oli kustantamoon kuuluvan opettajien tietopalvelun kauden kirjana keväällä. Kirjamme on saanut hyvää palautetta ja siitä eri lehdissä julkaissut arviot ovat olleet myönteisiä. Kirjaa pidetään innostavana ja käyttökelpoisena opettajan työssä.

Olemme kouluttaneet kirjan pohjalta jokin verran ja varsinkin yrittäjänä toimivalle Tiinalle se on tuonut uudenlaisia työtarjouksia. Uutta kirjaa emme ole vielä tekemässä, mutta meillä on muutamia ideoita olemassa. Itselleni kirja oli osittain myös yhden työelämävaiheen päätös ja siirtymä uuteen. Nykyisessä työssäni Allianssin viestintäjohtajana en enää juurikaan toimi yhdessä koulujen ja opettajien kanssa.

Reija Salovaara, yhteisöpedagogi (YAMK)


Teksti on osa HUMAK-uutiskirjettä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti