keskiviikko 3. lokakuuta 2012

Johan loikkasi! SAMMAKKO avaa ovia ammattikorkeakoulumaailmaan

Tänä syksynä käyntiin pyörähtänyt HUMAKin, Diakin, Arcadan ja Haaga-Helian 4Y-yhteistyönä toteutettava maahanmuuttajataustaisia korkeakouluopintoihin valmentava koulutus pyrkii tarjoamaan vastauksia kysymykseen: ”Mitä meistä tulee isona?”

Koulutus on ensimmäinen laatuaan neljän yksityisen ammattikorkeakoulun yhteisvoimin toteuttamana.
”Neljä viisasta rehtoriamme laittoivat neljä viisasta päätään yhteen pohtiessaan korkeakoulujemme toisiaan täydentäviä piirteitä, ja tuloksena siitä syntyi SAMMAKKO. Vuoden aikana opiskelijat tulevat kuulemaan erilaista opiskelumahdollisuuksista ja saavat arvokasta taustatietoa vaihtoehtojen pohtimiselle", kertoo Pirkko Salo Diakista.
Kauniaisten Työväen Akatemiassa vuoden alussa käynnistynyt kaksivuotinen koulutus puolestaan valmistelee maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita HUMAKin kulttuurituotannon opintoihin. Molemmille koulutusmuodoille on olemassa selkeää tilausta.
”Koulutus perustettiin tarpeesta, sillä maahanmuuttajataustaisilla hakijoilla on ollut vaikeuksia päästä kiinni ammattikorkeakouluopintoihin. Tarjoamme avoimen ammattikorkeakoulun opintokokonaisuudet, joihin opiskelijat osallistuvat yhdessä Kauniaisten kampuksen kulttuurituottajaopiskelijoiden kanssa samoissa ryhmissä”, summaa koulutuksen suunnitellut kulttuurituotannon lehtori Terhi Dahlman.
Porukka täynnä positiivista pöhinää

Lukuvuoden mittainen SAMMAKKO koulutuskokonaisuus valmentaa 23 valittua opiskelijaa suomalaisiin ammattikorkeakouluopintoihin. Monikulttuurisen ryhmän juuret jalkautuvat laajalle: opiskelijoita löytyy muun muassa Armeniasta, Somaliasta, Marokosta, Venäjältä, Iranista, Afganistanista, Kroatiasta, Kazakstanista, Virosta ja Perusta.
”Kokonaisuudessaan ryhmällä on jo nyt erittäin korkea suomen kielen taitotaso,”, ihasteli SAMMAKKO-ryhmän toinen suomen kielen opettaja Aino Norrbacka Haaga-Heliasta.
Svetlana Liukkonen (Viro), Keramat Mitra (Iran), Olga Litvinova (Venäjä) ja Vigen Oganesyan (Armenia) tapasivat ensimmäistä kertaa porukkana SAMMAKKO koulutuksen merkeissä.

Suomen kielen kohentamisen lisäksi moni opiskelijoista haaveilee tulevaisuudessa terveydenhoito- ja sosiaalialan opinnoista. Suunnitelmissa vilahtelivat myös muun muassa insinöörin, viittomakielentulkin ja opettajan urapolut. Osaamispääomaa energisestä ja motivoituneesta porukasta ei puutu: työhistoriaa löytyy aina käsityönopettajasta verovirkailijaan, kielten opettajaan, elektroniikka-asentajaan kuin markkinointikoordinaattoriin saakka.
"Toivon, että SAMMAKKO auttaa minua nostamaan suomen kielen tasoani ja parantaa mahdollisuuksiani päästä opiskelemaan yrittäjyyttä", kertoo pankkivirkailijana ja kirjanpitäjänä uransa tehnyt Olga Litinova Venäjältä.
Repullinen tuhtia evästä opintielle

SAMMAKKO-koulutus pitää sisällään opiskeluvalmiuksien vahvistamista, suomen ja ruotsin kielen opintoja, kulttuurienvälisen vuorovaikutuksen opintoja, yhteiskunta- ja työelämätaitoja sekä yrittäjyysopintoja.

Karavaaniopetuksena toteutettava opintokokonaisuus on jaettu niin, että jokainen AMK toteuttaa kahdeksan opintopistettä 32 pisteen kokonaisuudesta. HUMAKin toteutusvastuulla on yhteiskuntavastuu- ja työelämäntaidot -opintokokonaisuus.
"Meillä opiskelijat pääsevät pureskelemaan valtion, kunnan, kansalaisjärjestöjen, suomalaisen lainsäädännön ja koulutusjärjestelmän pelisääntöjä. Samalla tutustutaan tuleviin humakilaisiin opiskelukavereihin ja oppimisympäritöihin", summa lehtori Hanna Laitinen HUMAKista.
Teksti ja kuva: Elina Räihä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti