”Hei älä kiipeä sinne puuhun! Putoat vielä!”
”Ei kuule ei niitä tulitikkuja käteen ollenkaan! Annapas kun
isi tekee”
Tunnistitko itsesi? Myönnä vaan. Nyt mietit mielessäsi: mutta
kun minulla oli kiire, oli helpompi tehdä itse, en halua että lapseeni sattuu,
miten paljon minuun sattuisi jos tippuisin, kaatuisin, löisin pääni, saisin
haavan, polttaisin sormen, itkisin, pahoittaisin mieleni..
Helsingin Sanomissa (13.5.2013) Jani Kaaro kirjoittaa
kolumnissaan ”sääntöilijöiden yhteiskunnasta”. Siis meistä, suomalaisista.
Kaikkeen tuntuu olevan sääntö, normi tai laki. Mikä on sopivaa, turvallista ja
riskitöntä. Ennaltaehkäisemme, turvaamme, teemme etukäteen suunnitelmia
vaarojen välttämiseksi. Myös jokainen vanhempi ja huoltaja haluaa suojella
lastaan onnettomuuksilta, haavoilta, itkuilta ja raivolta kun jokin ei onnistu
ja menee pieleen.
Tämän päivän nuoret elävät monipuolisissa
kasvuympäristöissä. Perinteisiä ympäristöjä ovat koti, koulu ja harrastukset.
Lisäksi entistä enemmän aikaa vietetään kaupallisissa ympäristöissä kuten
liikenneasemilla ja kauppakeskuksissa sekä erilaisissa verkkoympäristöissä.
Miksi huolehtimisen, turvaamisen ja suojelemisen kulttuuri
ei yletä virtuaalisiin kasvuympäristöihin samalla tavoin kuin tuttuihin ja
perinteisiin? Miksi suojelemme lapsiamme ja nuoriamme loukkaantumisilta ja
satuttamisilta leikkien ja harrastusten parissa, kun samaan aikaan emme
kiinnitä huomiota tarpeeksi siihen, että yläkouluikäinen viettää koko päivänsä
tavalla tai toisella sosiaalisissa medioissa, keskustelupalstoilla ja
nettiyhteisöissä? Vaikka lasten ja nuorten kanssa toimivat ovat kiinnittäneet
paljon huomiota mediakasvatukseen, kriittisen medianlukutaidon opettamiseen ja
nuorille ja lapsille sopivien verkkoympäristöjen kehittämiseen, on työtä vielä
paljon tehtävänä.
Kaaron mukaan (HS 13.5.) riskittömyys tappaa luovuuden ja
oppimisen. Sen sijaan, että kieltäisimme lapsiltamme ja nuoriltamme riskipaikat
onnettomuuden pelossa, voisimme opettaa heitä tekemisen kautta kiipeämään,
käyttämään tulitikkuja, ajamaan pyörällä ja kaatumaan turvallisesti. Voisimme
todeta, että vahinkoja sattuu ja kannustaa yrittämään uudelleen. Tämän jälkeen
voisimme yhdessä iloita onnistumisesta ja luottaa siihen, että lapsi on oppinut
jotakin mistä on hänelle hyötyä. Sen sijaan, että tekisimme itse, voisimme
antaa lapsen ja nuoren tehdä ja kokea.
Saman ajattelun toivoisi ulottuvan myös virtuaalisiin
kasvuympäristöihin. Sen sijaan, että kieltäisimme, torppaisimme ja rajaisimme,
voisimme yhdessä harjoitella, kokeilla ja oppia sellaiset netinkäyttötaidot,
että lapsi ja nuori selviää elämästä ja sen tuomista vastoinkäymisistä, myös
virtuaalimaailmassa. Samalla oppisimme itse ymmärtämään lapsen maailmaa ja nuoren
reviiriä.
Tämän päivän nuoret eivät ’käytä’ Facebookkia,
he ’ovat’ siellä. Se on heidän elämäänsä ja meidän tulisi olla
siitä yhtä kiinnostuneita kuin pihapeleistäkin, olimme me siitä mitä mieltä
tahansa.
Kirjoittajat:
Joensuun Nuorten palvelu ry
Anniina Löytönen
Annu Jantunen
Kannattaa olla erityisen kiinnostunut pihapeleistä, jotka tallentavat kaiken pihamaalla tapahtuneen toiminnan ja profiloivat pelaajia heidän mielenkiinnonkohteiden, suhteiden ja keskustelujen perusteella sekä myyvät tämän tiedon pohjalta laadittua kohdennettua markkinointia yrityksille.
VastaaPoista