keskiviikko 20. huhtikuuta 2011

Opiskelijat mukana MINÄ OLEN TÄRKEÄ -projektissa

Nyt on meneillään vuoden kuudestoista viikko. Haimme juuri uudet projektiesitteet painosta. Syksyllä alkavien pienryhmien ohjaajien rekrytointi on alkanut. Ensimmäiset MINÄ OLEN TÄRKEÄ -projektin toiminnan esittelyt yhteisöpedagogi-, sosionomi- ja terveydenhoitajaopiskelijoille on tehty. Tänä vuonna rekrytoinnin avulla pitäisi saada mahdollisimman moni opiskelija innostumaan lasten ja nuorten pienryhmän ohjaamisesta. Olemme asettaneet tavoitteeksi käynnistää jopa kymmenen pienryhmää eri puolille Joensuuta. Suuntaamme toiminnan esittelyn ja ohjaajien rekrytoinnin ainoastaan ammattikorkeakoulujen opiskelijoille, koska he pystyvät hyvin opinnollistamaan ryhmänohjauksen.

Usein jo toiminnan esittelytilaisuudessa pystyy aistimaan opiskelijoitten mielialoja, onko aihe kiinnostava ja herättääkö esitys innostusta ryhtyä lasten ja nuorten ohjaajaksi ja tulla mukaan hankkeeseen. Tavallisesti opiskelijat ottavat yhteyttä jo viikon sisällä oppilaitosvierailusta. Tällöin sovitaan ensimmäinen tapaaminen, jossa tutustumme toisiimme ja kerromme tarkemmin projektin tavoitteista. Kesän aikana on mahdollisuus vielä miettiä sitoutumistaan talvikauden kestävään ohjaustyöhön. Syksyllä, kun varsinainen perehdytys tapahtuu, täytyy olla varma siitä, että pystyy ja jaksaa hoitaa jokaviikkoisen ryhmänsä tapaamisen. Vain muutaman kerran on menneitten vuosien varrella sattunut niin, että opiskelijan käsitys omasta jaksamisestaan on ollut ylimitoitettu. Ohjaajien jaksamista tuetaan säännöllisellä työnohjauksella.

Prosessi, jonka aikana opiskelijasta tulee ohjaaja, kestää ensimmäisestä yhteydenotosta ensimmäiseen ryhmätapaamiseen. Vaikka ohjaajina toimivat opiskelijat ovat nuoria, niin lasten mielestä he edustavat aikuisia. Ensi syksynä ensimmäistä kertaa ryhmäläisinä on myös toisen asteen opiskelijoita, jolloin iällinen ero ohjaajien ja ryhmäläisten välillä on pieni. Se tuo omat haasteensa ryhmien toiminnan sisältöjen luomiseen, mutta tilanne on myös ohjaajille haastava ja varmasti antoisa.

Monet opiskelijoista ovat kertoneet omien lapsuuden kokemusten vaikuttaneen siihen, että kiinnostus ryhmänohjaamiseen on syntynyt. Kokemus voi liittyä itseen tai lähipiiriin. Uskon, että ymmärrys tunnetasolla siitä, miltä jokin kokemus voi tuntua, auttaa nuorta ohjaajaa asettumaan ohjattavansa asemaan helpommin. Tervetuloa opiskelijat mukaan!

Kirjoittaja on Kaisa Kontkanen, Joensuun Pelastakaa Lapset ry:n hallinnoiman MINÄ OLEN TÄRKEÄ -projektin vastaava työntekijä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti