Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotyö (TKI) on yksi ammattikorkeakoulujen lakisääteisistä perustehtävistä kouluttamisen ja aluekehittämisen lisäksi. TKI-työ on työelämätarpeisiin vastaavaa soveltavaa tutkimusta, uusien toimintojen ja palvelujen kehittämiseen tähtäävää innovaatiotoimintaa.
Käytännössä tämä tarkoittaa työelämälähtöistä uusien tai parannettujen tuotteiden, tuotantovälineiden, työ- ja toimintamenetelmien ja palveluiden löytämistä, kehittämistä ja tuottamista toimialojen ja aluekehityksen tarpeisiin.
Opinnot osana TKI-toimintaa
HUMAKin TKI-työn ytimessä on TKI-toiminnan integroiminen opintoihin, jolloin opiskelijat ja opetushenkilöstö osallistuvat projekteihin ja niiden toimintaan. Tämän pedagogisen toiminnan integraation avulla niin opiskelijat kuin lehtoritkin saavat TKI-työhön osallistumalla ajankohtaisimman tiedon toimialan kehittymisestä. Näin ollen TKI-työ mahdollistaa myös joustavan reagoinnin toimialojen osaamistarpeiden muutoksiin.
TKI-työtä toteutetaan tiiviissä vuorovaikutuksessa HUMAKin muun toiminnan kanssa. Opiskelijat osallistuvat projekteihin suorittaen niiden piirissä muun muassa harjoittelu- ja projektiopintoja sekä laatimalla niiden tarpeista lähteviä opinnäytetöitä. HUMAKin TKI-toiminta tavoittelee uuden osaamisen, tiedon ja palveluiden tuottamista työelämää varten tiiviissä yhteistyössä sen kanssa.
Kehitystyötä yli toimialarajojen
HUMAKin TKI-toiminnassa keskitytään erityisesti järjestötyön, kulttuurituotannon, nuorisotyön sekä tulkkaus- ja viittomakielialoihin. Kehitystyötä tehdään kuitenkin myös yli ja ristiin näiden toimialarajojen. Esimerkiksi Kaleidoskooppi-hanke kolkuttelee toimialojen raja-aitoja tutkimalla kulttuurin toimintatapojen soveltuvuutta meri- ja metalliteollisuuden innovaatiotoimintaan. Periskooppi-hankkeen tavoitteena puolestaan on synnyttää uusia palvelumuotoja rakentamalla luovan alan sekä matkailun osaamisverkostoja. Kaikilla osa-aluellaan HUMAKin TKI-työllä kehitetään työelämää aina tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa.
Tutustu tarkemmin HUMAKin hanketoimintaan
Teksti:
Katariina Soanjärvi
Koulutusjohtaja HUMAK
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti