torstai 19. huhtikuuta 2012

Yhteiskunnallisuuden ytimissä: Tee SOMEthing -hanke yhteiskunnallista vaikuttamista edistämässä

Kuva: Greg Verdino

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja innostuksen sekä tietopohjan saaminen yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen ovat isoja kysymyksiä. Miten luoda ja tukea intoa ja mielenkiintoa sekä mahdollistaa monipuolisia taitoja osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun? Etenkin lapset ja nuoret ovat huomion keskipisteessä puhuttaessa aktiiviseksi kansalaiseksi kasvamisesta ja oppimisesta. Huolta ovat nostattaneet niin yhteiskunnallisen osallistumisen niukkuus kuin osallistumisen polarisoituminen. Aktiiviset nuoret ovat mukana toimijoina eri foorumeilla. Samanaikaisesti osaa nuorista ei näyttäisi kiinnostavan yhteiskunnallinen toiminta ja vaikuttaminen lainkaan.

Tee SOMEthing -projektin tavoitteena on yhteisöpedagogien ja toisen asteen ammatillista tutkintoa opiskelevien yhteiskunnallisen vaikuttamisen edistäminen. Hankkeen nimessä on sisäänkirjoitettuna ajatus sosiaalisen median keinojen hyödyntämisestä yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa. Tuleville yhteisöpedagogeille sekä esimerkiksi nuoriso -ja vapaa-ajan ohjaajillle sosiaalisen median eri ympäristöt ovat yksi tapa tavoittaa nuoria ja myös sitä kautta pyrkiä lisäämään osallisuutta ja aktiivista kansalaisuutta.

Aktiivisen kansalaisuuden käsitteet auki


Hankkeessa kokeillaan erilaisia yhteistoiminnallisia menetelmiä sekä mediavaikuttamisen välineitä ja keinoja yhteiskunnallisen aktiivisuuden kasvattamiseksi. Alkuvuodesta 2012 HUMAKin Nurmijärven kampuksen menetelmäopiskelijat ovat olleet ideoimassa yhteiskunnallisen vaikuttamisen ”oppimiskahvilaa” (learning cafe), jota on toteutettu Nurmijärven ohella myös HUMAKin Tornion kampuksella. Äänekoskella ja Joensuussa HUMAKin yhteisöpedagogiopiskelijat ovat päässeet kirjoittamaan itsestään yhteiskunnallisina vaikuttajina. Muun muassa Peräpohjolan opiston ja Niittylahden opiston nuoriso - ja vapaa-ajanohjaajaopiskelijoiden kera on pohdittu yhteiskunnallisen vaikuttamisen käsitettä ja muotoja. Eri yhteistyöoppilaitosten opiskelijoiden kera jatketaan vuoden 2012 aikana toiminnallisesti niin perustietojen keräystä kuin sitten käytännöllisempää vaikuttamiskeinojen haltuunottoa.

Koska hanketyötä tehdään kaiken aikaa, huomioita ja kokemuksia on koossa vasta osasta yhteistyöorganisaatioista. Kertyneet tutkimustulokset kuitenkin osoittavat jo nyt, että yhteiskunnallinen vaikuttaminen käsitteenä kaipaa avaamista ja tarkentamista. Osan opiskelijaryhmistä kanssa olen pyytänyt opiskelijoita valitsemaan paikkansa aktiivisen kansalaisen asennejanalla ja perustelemaan kantansa. Toiminnan esteiksi osa on nostanut esille tiedon puutteen ohella asuinpaikan tai ettei ole riittävän kiinnostunut toimimaan.

Tapetille taiteen keinoin


Opiskelijat ovat nähneet eri ihmisten mielipiteisiin vaikuttamisen mahdollisena, jos ja kun asia koskettaa riittävästi. Useat opiskelijat ovat analysoineet ja avanneet erilaisten kulttuurituotteiden merkitystä ja roolia monesta tulokulmasta. Opiskelijoilla on ollut herkullisia ideoita siihen, millä kaikilla keinoilla yhteiskunnallisia asioita voitaisiin nostaa esille, muun muassa erilaisia draaman keinoja tai musiikkia hyödyntäen. Esimerkiksi elokuvilla yritetään paljon vaikuttaa; niissä rikotaan tabuja ja nostetaan esille opetuksia. Monet ovat pohtineet myös televisio-ohjelmien ja uutisten antamaa käsitystä todellisuudesta ja nostaneet esille, että asiat esitetään aina jostakin näkökulmasta.

Tee SOMEthing -hanke kestää kesäkuuhun 2013 saakka. Hankkeen vaiheista ja tuloksista kootaan parhaillaan menetelmäsivustoa sekä julkaisuja. Hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö ja päävastuullinen toimija on Humanistinen ammattikorkeakoulu. Yhteistyökumppaneina ovat Keski-Suomen opisto, Keuda, Lappia, Omnia, Peräpohjolan opisto, PKKY ja Niittylahden opisto sekä opiskelijajärjestöt HUMAKO, OSKU ja SAKKI.

Teksti: Pia Lundbom
Projektipäällikkö-lehtori, Humanistinen ammattikorkeakoulu, TKI-Anna, Helsinki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti