maanantai 2. huhtikuuta 2012

Omaa unelmaa elämässä

Lähdin vaihto-opiskelijaksi Englantiin syksyllä 2011 ja sain kokea elämäni yhden suurimmista kokemuksista. Opiskelen Humanistisessa Ammattikorkeakoulussa, Tornion kampuksella, jossa erilaiset korkeakouluvaihto sekä työharjoittelu mahdollisuudet ulkomailla ovat todella kattavat. Minä halusin lähteä vaihtoon Englantiin, koska halusin kehittää kielitaitoani. Lisäksi olin kuullut muilta korkeakouluvaihdossa olleilta positiivista palautetta Englannista. Kaikista Englannin vaihtokohteista minä pääsin Birminghamiin, Englannin toiseksi suurimpaan kaupunkiin. Vaihdossa sain kokea paljon yllätyksiä, mutta siellä pääsin elämään unelmaani.

Lähdin vaihtoon syksyllä 2011 avoimin silmin, ilmaan minkäänlaisia odotuksia. Olin tietenkin kuullut paljon aikaisemmilta opiskelijoilta, mutta minä halusin kokea oman matkani omalla tavallani. Birminghamissa opiskelin University College Birminghamissa, joka tarjoaa useita eri koulutusohjelmia ja on todella suuri opinahjo.  Minun opintoni siellä koostuivat lukuisten koulutusohjelmien erilaisesta tarjonnasta. Pääasiassa opiskelin liikuntaa, tapahtumien suunnittelua, markkinointia sekä tietenkin englantia.

Opintovalintani osuivat oikeaan, sillä niiden sisällöt kartuttivat runsaasti tietämystäni ja tukivat aikaisemmin oppimaani. Ammatillisesti kaikki oppimani valmisti minua tulevan Yhteisöpedagogin vaativalle työsaralle.

Heti vaihtojaksoni alusta asti aloin etsiä itselleni sopivaa harrastetoimintaa. Suomessa olen pelannut noin 14 vuotta jalkapalloa ja 5 vuotta futsalia, joten jotain tämän tyyppistä halusin harrastaa myös Englannissa. Ensimmäiseksi lähdin etsimään jalkapallojoukkuetta yliopistolta, koska olin kuullut kämppiksiltäni, että sellainen löytyisi. Näin ollen otin yhteyttä Kiltaan ja sen kautta pääsin testeihin yliopiston naisten jalkapallojoukkueeseen, ja pääsin sisälle. Näin minulle aukeni aivan uudenlainen maailma, mitä en osannut odottaa.

Yliopiston jalkapallojoukkueeseen kuuluminen takasi tiettyjä oikeuksia, esimerkiksi keskiviikot olivat vapaita, koska ne olivat pelipäiviä. Lisäksi saimme käyttää ilmaiseksi fysikaalisia sekä kauneudenhoitopalveluita.

Kun olin käynyt viikon verran joukkueen harjoituksissa, sain yllättävän pyynnön. Joukkueemme kapteeni pyysi minua mukaan myös seurajoukkueeseensa pelaamaan Leicesteriin. Tämä oli minulle todellinen yllätys, johon suostuin empimättä. Seuran kotisivut saivat aikaan uuden yllätyksen; joukkue pelaa Englannin toiseksi ylintä naisten sarjaa. Hiukan shokissa lähdin seuraavana iltana kohti Leicesteriä ja harjoituksia. Harjoitusten jälkeen minulle tuli mielettömän hyvä olo ja tajusin, että elin omaa unelmaani. Sain pelata kahdessa jalkapallojoukkueessa, jotka pelasivat todella kovia sarjoja.
Sain opiskella yliopistossa, joka tarjosi mielenkiintoisia luentoja ja sain myös hyviä arvosanoja. Lisäksi olin päässyt kosketuksiin kauan haluamani Englannin jalkapallokulttuurin kanssa, itse pelatessani ja matkustaessani ympäri Englantia. Kävin vierailulla esimerkiksi Manchester Unitedin kotistadionilla. Tämä on ollut unelmani jo 5-vuotiaasta lähtien.

Vaihto-opiskeluni aikana pääsin siis toteuttamaan itseäni ja unelmiani monella eri tavalla, mutta se että pääsin näkemään ja kokemaan todellisen yliopistoelämän englantilaisten opiskelijoiden tavoin, rikastutti vaihtoaikaani merkittävästi.

Onneksi myös tulevien vuosien Humanistisen Ammattikorkeakoulun Tornion kampuksen opiskelijoilla on mahdollisuus lähteä vaihtoon toteuttamaan itseään ja unelmiaan. Kiitos minun unelmani toteuttamisesta HUMAKille.

Teksti: Maija Iso-Oja

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti