maanantai 27. helmikuuta 2012

Opas kaveritaitojen tukemiseen: ”Ei teoriaa vaan tekemisen meininkiä"

Heikki Ojala on kaveritaitojen asiantuntija. Hänen jouluksi 2011 valmistuneen opinnäytetyönsä produktiivisena osiona syntynyt opas kaveritaitojen tukemiseen tarjoilee valmiita työkaluja ihmisille, jotka tekevät töitä ryhmien parissa. Työ on ehdolla Theseuksen opinnäytetyökilpailuun HUMAKin järjestö- ja nuorisotyön koulutusohjelman edustajana.

Kaveritaitoja tukemassa -oppaan sisältö on suunnattu opetus- ja kasvatusalan henkilöstölle, sekä ryhmänohjaajille eri toimialoilla. Se kuvaa 2005 – 2008 Oulussa toteutettua Porukalla -hanketta, jonka aikana seitsemäsluokkalaisille yläkoululaisille toteutettiin ryhmäyttävää toimintaa sekä avattiin koululuokkien vuorovaikutustaitojen tukemiseen käytettyjä menetelmiä.

Teoksessa esitellään hankkeen aikana käytetty elämys ja kokemustoiminnan nelikenttä ja sen harjoitteet. Opas perustelee, miksi ryhmäyttäminen on tärkeää ryhmän toiminnan kannalta.
"Hyvä ryhmä on turvallinen ja sen jäsenet kunnioittavat toisiaan. Siellä vallitsee voimakas positiivinen yhteenkuuluvuuden tunne. Toimivassa ryhmässä ymmärretään erilaisuutta ja tunnetaan yhteiset säännöt ja tavoitteet. Tällainen porukka voi hitsautua yhteen ainoastaan asioituneen ryhmäyttämisen avulla."
Oppaasta löytyy käytännönläheisiä vinkkejä niin nuorisotyön, sosiaalialan, perusopetuksen kuin ammatillisen koulutuksenkin parissa työskenteleville henkilöille.
"Olennaista on oikeastaan se, että sinulla on ryhmä, jonka kanssa toimit ja jonka dynamiikasta olet kiinnostunut", Ojala kuvailee teoksensa kohderyhmää.
Tällä hetkellä teokselle haetaan kustantajaa, jonka Ojala toivoo löytyvän jo tämän kevään aikana.

Tutustu tarkemmin Ojalan opinnäytetyöhön

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti